Skriv professionelt og gør det for evigheden!

Du skal i gang med et stort skriveprojekt. Det kan være en stor opgave i gymnasiet, et bachelor-projekt eller en PhD afhandling, det kan også være en hjemmeside, som den du nu kigger på. Det væsentlige er, at det er et projekt hvor indholdet er det vigtigste. Ikke den ydre form, men hvor det tværtimod kan være noget som kan publiceres i mange forskellige former: som en trykt bog eller artikel, som e-bog, som en Word-fil eller en hjemmeside.

Et projekt, der kræver meget af dig, ikke mindst tid. Og derfor er det så vigtigt at du ikke spilder din tid, men fra starten vælger den rigtige måde at gøre det på. Den måde vil jeg gerne fortælle dig om her.

Hvorfor skulle du dog lytte til mig, og ikke bare gøre som så mange andre gør. En grund: jeg ved hvad jeg taler om, for jeg har i rigtig mange år været på forkant med teknologien, og undervist en masse kloge mennesker i hvordan de bedst får formidlet deres viden og meninger ud til resten af verden. Her er det den rent tekniske metode, andetsteds på d3Liv kan du læse om, hvordan du skriver en videnskabelig artikel, eller springer ud som journalist eller debattør.

Hvorfor så meget fokus på det tekniske. Helt enkelt: hvis det du skriver er noget værd, skal det også bevares for fremtiden. Og det bliver det ikke, hvis du skriver i et af de kommercielle programmer. For de putter en hel masse andet ind, som de så laver om på med mellerum, så det du har skrevet ikke bliver læseligt efter få år. Deres formål er at tjene penge, dit formål, tror jeg, er at bevare din viden, dine ideer, dine tanker for så langt som det overhovedet er muligt. Og på så mange forskellige medier som muligt. Den teknik jeg beskriver, og bruger selv, sikrer, så langt det overhovedet er muligt, at dine tanker bevares.

Hovedideen bag opskriften er, at man adskiller indholdet fra formen. H.C. Andersens eventyr om Kejserens Nye Klæder er lige så smukt og rigtigt om du læser det fra en simpel maskinskrevet tekstside eller i en smukt sat bog med guldskrift på indbindingen. Det er indholdet i H.C. Andersens eventyr, der er universelle, tidløse og elsket af mennesker overalt på jorden. Du er nok ikke en H.C. Andersen, men du kan ligeså godt bestræbe dig på, at det du skriver kan nå så mange mennesker som muligt, og i hvertfald skal det ikke være det rent tekniske der skal forhindre dig i det. Skriv for nu og skriv for evigheden.

Opskriften har disse ingredienser:

  1. Selve teksten skriver du i Markdown. Markdown er en simpel måde til at skrive indholdet i en html side eller andet dokument, uden at skulle tænke på koder og andet udenoms, der hindrer tankens “vilde flugt”.
  2. Hvis din tekst skal indeholde matematik skriver du den i Latex. Men, kun matematikken, alle de andre ting i Latex med layout osv. dem tager html sig mget bedre af.
  3. Hvis du vil have din tekst som en webside laver du en skabelon, et Template. Hvis du kigger på en html side og visker al tekst og billeder ud, så står du tilbage med Templaten. Den viser det “væsentlige” af siden og links’ene til omverdenen.
  4. Derefter oversætter du det hele til hvadsomhelst du selv eller din publisher vil have med “svejtserkniven” PanDoc.

Så enkelt er det, og hvis du gør som jeg siger (og også selv gør!) vil du være langt mere professionel end de fleste skribenter, forlæggere og hjemmeside-fabrikanter.

Men, med mindre du er en af den sjældne type, der laver alt rigtigt i første hug, så kommer problemet: hvordan får jeg styr på de forskellige versioner af mit projekt. Jeg laver selv noget om, min redaktør, eller min vejleder vil have noget ændret, hvordan holder jeg styr på alt det. I gamle dage var det med overstregninger (i rødt), tilføjelser osv, men i dag kan det gøres lidt bedre med et system, der holder styr på alle versioner af dit projekt, og sikrer at intet går tabt. Hverken det du selv har skrevet og ændret, eller det din vejleder/lærer/medskribent har bidraget med. Du kan løse problemet professionelt med:

  1. Mercurial, et program, der holder styr på alle dine og dine medaktørers versioner og aldrig sletter noget.

En simpel måde, der er analog til den gammeldags metode, er aldrig at slette noget, men vise i kilden hvad der ikke skal med i en nyere udgave. Det gøres ved at anbringe <!– før og –> efter det der ikke skal med. Da det, i modsætning til papirmetoden, er simpelt at indsætte ny tekst, er der ingen grund til at markere det særligt.

Hvis du vil se præcis hvilke forskellige, der er mellem forskellige versioner af din fil, er der mange forskellige tilbud, både online og programmer. Jeg bruger, som så mange andre, Meld, som er gratis og OpenSource.